Η εφηβεία είναι η περίοδος διαμόρφωσης της ταυτότητας του νέου, όπου η αμφισβήτηση των θεσμών που αντιπροσωπεύει η οικογένεια και ο πειραματισμός με τα όρια και τα πρότυπα των ενήλικων είναι μέσα στα πλαίσια της γενικής αναζήτησης της εφηβικής ηλικίας (Herbert, 1999: Ντολτό & Ντολτό-Τόλιτς, 2000). Κατά συνέπεια αποτελεί στοίχημα τόσο για τον έφηβο όσο και για τα σημαντικά πρόσωπα στη ζωή του, το πώς θα υποστηριχθεί σε όλη την πορεία της ανάπτυξης και διαμόρφωσης της ταυτότητάς του, χωρίς να ανακοπεί η ορμή και ο ενθουσιασμός του και χωρίς να οδηγηθεί
σε εξαρτητικές συμπεριφορές.
Οι νεαροί έφηβοι εμφανίζονται αινιγματικοί, απαιτητικοί, ανυπόμονοι, αμφισβητίες ανατρεπτικοί, υπεραπορροφημένοι με το σώμα και την εικόνα τους αλλά και εχέμυθοι φίλοι, ιδεολόγοι με διαρκή διάθεση για αφορισμό της ιδεολογίας τους μέχρι την υιοθέτηση μιας νέας ιδεολογίας. Η είσοδός τους στο σχολείο αποτελεί τη μετάβαση από την οικογένεια στην κοινωνική αρένα και την αυτονομία. Οι έφηβοι θα μπουν σε ομάδες, θα δοκιμάσουν τις ικανότητες τους μέσα σε αυτές, θα δημιουργήσουν σχέσεις, το σεξ θα μονοπωλήσει την προσοχή τους, θα αποκτήσουν εμπειρίες, θα στρέψουν το ενδιαφέρον τους στη γνώση.
Οι κοινωνικές συναναστροφές είναι χαρακτηριστικό της ηλικίας, ενώ ο ψυχολογικός «αποθηλασμός» τελειώνει και στην περίοδο αυτή δημιουργούνται νέες σχέσεις με την οικογένεια (Φράγκου, 2006). Οι έφηβοι θα συναντηθούν με πρότυπα και αξίες που οι συνοδοιπόροι στη ζωή τους γονείς θα κληθούν να τους βοηθήσουν, να νοηματοδοτήσουν και να υιοθετήσουν ή να απορρίψουν π.χ. τον ανταγωνισμό, τη δύναμη του χρήματος, τον υπερκαταναλωτισμό, τη χρήση ουσιών, στερεότυπα που σχετίζονται με το φύλο και τις ερωτικές σχέσεις, τρόπους επικοινωνίας που στηρίζονται ή όχι στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης, συμπεριφορές που οδηγούν στην προσωπική και κοινωνική επιτυχία, μορφές πίεσης (κοινωνική, σεξουαλική) και δράσης.
Τα Κέντρα Πρόληψης πραγματοποιούν ομάδες εφήβων σε εβδομαδιαία βάση διάρκειας 2 ωρών. Το σύνολο των συναντήσεων είναι 10-12 συναντήσεις και προσεγγίζονται θέματα που σχετίζονται με τις ανάγκες των εφήβων.
Ενδεικτικά κάποια θέματα είναι:
Η ενίσχυση της θετικής αυτοεικόνας των εφήβων και των θετικών χαρακτηριστικών τους
Η βελτίωση διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των νέων
Η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης
Η έκφραση και η επεξεργασία συναισθημάτων
Η ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και αντίστασης στην πίεση των συνομηλίκων
Ενδεικτικά επίσης κάποιοι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι στο τέλος των συναντήσεων:
- να αποδεχτεί ο έφηβος την νέα μορφή που παίρνει τελικά το σώμα του και να χρησιμοποιήσει τις νέες σωματικές και ψυχοκοινωνικές δεξιότητες αποτελεσματικά
- να αποκτήσει συναισθηματική αυτονομία από τους γονείς και τους άλλους ενήλικες
- να διαμορφώσει σχέσεις αμοιβαιότητας με τους συνομήλικους
- να αποκτήσει τις γνωστικές δεξιότητες που είναι αναγκαίες για την ενεργό συμμετοχή του στην κοινωνική ζωή.